Al MINIPUT, al
llarg de les seves vint edicions, s’han passat uns quants programes que es
basaven en la noció de fake
(falsificació, fals documental, total o parcial). Alguns són experiments morals o sociològics, com El joc de la
mort (2011), The Tourist Trap
(1999) o Bye Bye Belgium (2007);
d’altres pretenen conscienciar a la població sobre alguns assumptes d’interès
públic, com The Big Donnor Show
(2007) o Come on Down and Out (1994); d’altres posen en
evidència els errors del sistema, com Basta! (2012), Brass Eye (1998) o Let’s Make a Baby
(2007); i, en ocasions, trobem mers divertimentos,
experiments audiovisuals de caràcter més lúdic com The Truth about Marika
(2008) o Faking it (2007).
A aquests exemples
hauríem de sumar-hi tots els grans fakes
de la història del cinema que comencen amb les recreacions de Méliès (La coronació d’Eduard VII), passant per
tots els artefactes d’Orson Welles (des de La
Guerra dels Mons fins a F for Fake);
alguns documentals del British
Documentary Movement, per The War
Game de Peter Watkins (una ficció que va guanyar l’Oscar al millor
documental), Mondo Cane, fins a
arribar a alguns clàssics dels anys vuitanta i noranta com UFO Abduction/ The McPherson Tape, Man Bites
Dog, This is Spinal Tap o The Blair Witch Project. Malgrat la
llista és llarga, la televisió continua sent un artefacte creador de
realitat(s) i de veritat(s).
Així ho van patir l’equip
que hi havia al darrere d’El Camaleó
(1991), un fals documental que anunciava un (fals) cop d’estat a l’URSS i la
mort de Mijail Gorvachov. El director de programe Joan Ramon Mainat va ser
cesat i alguns dels implicats en el programa van ser destituïts. Més de vint
anys després, Jordi Évole va utilitzar també el fake en un Salvados
dedicat al 23-F creant, de nou, escàndol públic en donar a entendre que el
23-F, havia estat un muntatge cinematogràfic, aquest cop reforçat per l’efecte
multiplicador de les xarxes socials. En aquesta sessió especial volem convidar
els seus protagonistes per parlar de les seves experiències i plantejar
qüestions sobre la funció de la televisió de servei públic.
Convidats: Jordi Évole (Salvados), Miguel Ángel Martín (realitzador d’El Camaleó, investigador d’apps i neurologia) i Manuel Delgado (guionista d’El Camaleó, antropòleg i activista)
Modera: Ingrid Guardiola
(UPF, UdG)
Fila zero: Jordi Balló,
Andrés Hispano, Fernando de Felipe
Hora
de projecció: 19.45h
Lloc
de projecció: Teatre CCCB
Dia
de projecció: dissabte 29 de novembre
caste
SESIÓN ESPECIAL: EL FAKE
En el MINIPUT,
a lo largo de sus veinte ediciones,
se han pasado unos cuantos programas que se basaban en la noción de fake (falsificación, falso documental,
total o parcial). Algunos son experimentos morales o sociológicos como Le jeu de la mort (2011), The Tourist Trap (1999) o Bye
Bye Belgium (2007); otros
permiten concienciar a la población sobre algunos asuntos de interés público,
como The Big Donnor Show (2007)
o Come on Down and Out (1994); otros ponen en evidencia los
errores del sistema, como ¡Basta! (2012), Brass Eye (1998) o Let’s Make a Baby
(2007): y, en otras ocasiones, encontramos simples divertimentos, experimentos audiovisuales de carácter más lúdico
como The Truth about Marika (2008) o Faking it (2007).
A
estos ejemplos tendríamos que sumar todos los grandes fakes de la historia del cine que empiezan con las recreaciones de
Méliès (La coronació d’Eduard VII),
pasando por todos los artefactos de Orson Welles (desde La Guerra de los Mundos hasta F
for Fake), algunos documentales del British
Documentary Movement, como por ejemplo The War Game de
Peter Watkins (una ficción que ganó el Oscar al mejor documental), o Mondo Cane hasta llegar a algunos
clásicos de los años ochenta y noventa como UFO Abduction/ The
McPherson Tape, Man Bites Dog, This is Spinal Tap o The Blair Witch Project.
A
pesar de que la lista es larga, la televisión sigue siendo un artefacto creador
de realidades y verdades. Así lo sufrió el equipo que había detrás de El Camaleó (1991), un falso documental
que anunciaba un (falso) golpe de estado en la URSS y la muerte de Mijail
Gorvachov. El director de programas Joan Ramon Mainat fue cesado y algunos de
los implicados en el programa fueron destituidos. Más de veinte años después
Jordi Évole utilizó también el fake
en un Salvados dedicado al 23-F
creando, de nuevo, escándalo público al dar a entender que el 23-F había sido
un montaje cinematográfico, esta vez reforzado por el efecto multiplicador de
las redes sociales. En esta sesión especial queremos invitar a sus
protagonistas para hablar de sus experiencias y plantear cuestiones sobre la
función de la televisión como servicio público.
Invitados: Jordi Évole
(director y presentador de Salvados),
Miguel Ángel Martín (realizador de El Camaleó, investigador de apps y
neurología) y Manuel Delgado
(guionista de El Camaleó, antropólogo
y activista)
Modera: Ingrid Guardiola
(UPF, UdG)
Fila cero: Jordi Balló,
Andrés Hispano, Fernando de Felipe
Hora de
proyección: 19.45h
Lugar de
proyección: Teatro CCCB
Día de proyección: sábado 29 de noviembre
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